Saturday 26 February 2011

NELAYAN-PUKAT SORONG

NELAYAN-PUKAT SORONG

Cadangan untuk pengeluaran lesen penangkapan ikan mengunakan pukat sokong akan ditimbang oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Ia selepas penangkapan mengunakan kaedah tersebut diharamkan oleh kerajaan sejak 40 tahun lalu mengikut Akta Perikanan 1985.

Ketua Pengarah Perikanan, Datuk Ahamad Sabki Mahmood berkata keputusan muktamad berhubung cadangan tersebut akan dibuat selepas program percubaan dinilai.

Untuk itu seramai 154 orang nelayan di kawasan Larut Matang dan Selama telah diberi lesen perintis untuk tempoh 3 bulan.

Perkara tersebut telah dipersetujui oleh Datuk Seri Noh Omar berikutan rayuan dan perjumpaan beberapa wakil nelayan pada Januari lalu.

Namun mereka hanya dibenarkan beroperasi pada jarak 3 batu nautika dari pantai dan dipasang alat pengesan pergerakan bot.

Datuk Ahamad Sabki berkata demikian di Majlis Interaksi Jabatan bersama Nelayan Pukat Sorong Daerah Larut Matang dan Selama di Trong.

Jelasnya sepanjang tempoh percubaan itu, pasukan penyelidik jabatan akan menjalankan kajian tangkapan dan beberapa aspek lain untuk dilaporkan kepada Kementerian.

Sebelum sesuatu keputusan yang muktamad dibuat.

END.HAKIMIE

No comments:

Post a Comment